Hogyan készítsem fel a gyerekemet a szóbeli középiskolai felvételire?

2016.08.31

A minap olvastam Halácsy Péter írását arról, hogy miért is nincs felvételi az iskolájukba. Nagyon egyet tudtam minden szavával érteni. Azonban egy jó pár középiskolában komoly követelményrendszert kell teljesítenie a felvételizőnek, ha pont abban a bizonyos intézményben szeretné tanulmányait folytatni (vagy éppen a szülei szeretnék ezt nagyon, sokszor jobban, mint maga a gyermek...).

A végső döntést meghatározó összpontszám egy bizonyos része a szóbeli felvételi elbeszélgetés. Lehet, hogy sokan felhördülnek, de én bizony azt gondolom, hogy erre a gyerekeket ugyanúgy fel kell(ene) készíteni, mint ahogy mi is felkészülünk - ha az élet éppen úgy hozza - egy állásinterjúra. Mert nagy a verseny, a jobbaknak kikiáltott iskolákba többszörös a túljelentkezés, és sajnos a 2x45 perces írásbeli feladatsor vagy a 10-15 perces beszélgetés végeredménye végül teljesen felülírhat 6-8 éve dédelgetett álmokat.

Mire érdemes fókuszálnunk hát, ha fel szeretnénk készíteni a gyermekünket a felvételi elbeszélgetésre?

Íme az én felkészülési 10 pontom:

  • elmegyünk nyílt napra: ez egy jó alkalom többek között arra is, hogy megmérjük, hány percet, órát fog elvenni a gyermek életéből az utazás, az iskola elérése. Ne autóval menjünk, használjuk azt a közlekedési eszközt, amit a gyermek valójában használni fog. Körbesétálhatunk az iskolában, a környéken, kérdezhetünk, ismerkedhetünk, és a felvételi beszélgetésen elmondhatja a benyomásait, amelyek megerősítették elköteleződési szándékát az iskola iránt.
  • rákeresünk az iskola weboldalára: sokat elárul az intézményről, hogy az iskola honlapja mennyire informatív, gondozott, aktuális és gyermekközpontú. Nézzük át a gyermekünkkel a menüsort, beszéljük át a véleményét. Nagyszerű meglátásaik vannak, hiszen ők már a digitális nemzedék tagjai!
  • utána olvasunk az iskola névadójának: ha az iskolának volt annyira fontos az adott személy, hogy róla nevezzék el magukat, akkor minimum tudjanak néhány fontos momentumot felidézni az illető életéből, munkásságából, főleg olyat, amivel tud is gyermekünk azonosulni.
  • miért szeretne a gyermek oda járni: átvesszük a gyerkőcünkkel azokat az okokat, amelyek miatt az adott iskola számára a lehető legideálisabb: akár egy jó tanár hírneve, akár a nyelv-reál-természettudományi tárgyak oktatási színvonala, sportolási lehetőségek, szimpatikus, amit ismerős mesélt az iskoláról, kiváló véleményeket olvastunk fórumokon...bármi, ami gyermekünknek hasznos, vonzó, megérintette őt.
  • gyermekünk 3 legjobb tulajdonsága: fellistázzuk ezeket a gyerekeinkkel együtt, átbeszéljük, melyik mit is jelent és megerősítjük abban őket, hogy ezzel bizony nyer és gazdagodik majd a középiskola is, ha ő oda fog járni.
  • külsőségek: a felvételi egy különleges alkalom, illik ezt az öltözködésünkkel is kifejezni, az ápolt, alkalomhoz illő megjelenés KÖTELEZŐ.
  • első benyomás: a portás és a takarító személyzet is az intézmény része, belépés után a köszönés alap, a felvételi bizottságnak pedig be kell tudni mutatkozni.
  • bemutatkozás: néhány témakört beszélgessünk át a gyermekkel, hogy ha ezek szóba kerülnek, akkor tudjon válaszolni, mesélni. Neve, címe, családja, általános iskolája, kedvenc tantárgya(i), kedvenc tanára(i),hobbik, sport, szabadidő eltöltése, barátok, mi szeretne lenni, mire a legbüszkébb.
  • gyakorlás: a jó teljesítmény feltétele sokszor bizony azon múlik, mennyire vesszük komolyan az előttünk álló feladatot, mennyire készülünk fel rá. Érdemes többször átbeszélni, eljátszani az adott szituációt, ami várhat a gyermekünkre, mert biztosan izgulni fog ő is - és igen, mi is! Az önbizalom és a gördülékeny kommunikáció tanulható, fejleszthető és a hatása mérhető; jelen esetben pedig pontokban realizálódik.
  • ünneplés: akárhogyan is sikerül végül maga a felvételi, kerítsünk alkalmat arra, hogy kifejezzük, mennyire büszkék vagyunk rá, és lehet ő is magára, hogy tisztességgel végigcsinálta az egész procedúrát!

Végül, és ez nagyon fontos, ne képzeljük azt, és főleg ne éreztessük velük, hogy vége az életüknek és a mienkének is, ha mégsem az áhított intézményben folytathatják tanulmányaikat. Minden új helyzet egy újabb lehetőség, engedjük meg nekik, hogy teljes szívvel és lelkesedéssel éljenek vele!

(2016. augusztus, Mariann írása)

Kapoli Mariann & Simon Regina
Az oldalt a Webnode működteti
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el